SlideShowHeader

torsdag 21 juli 2011

Släktforskning

Idag när jag och pappa skickade in en anmälan till en tävling i höst så googlade jag Sambós stam när passet ändå var framme.

Hittade två riktigt roliga saker då, jag har alltid trott att Sambó inte har några bedömda "kända" hästar i sin stam. Meeen, långt långt bak på hans pappas sida så har han 2 första klass hingstar!

Nämligen, hans farfars far Oddi frá Ögmundarstöðum
Född: 1985
Rödblack 1-klass 4-gångshingst.
Bedömd rideg. 7.97 och ext. 8.23
tot. 8.07
blub: 102
och hans farfars farfar, Hervar frá Sauðárkróki
Född. 1976
1-klass 5-gångshingst
Bedömd rideg. 8.58 ext. 7.95
tot. 8.27
Han har 905 registrerade avkommor.
Men det roligaste av allt var att Hervar, sambós farfars farfar är den legendariska Orri frá þúfus farfar! Tihi! Det här må vara aningen långsökt, men jag tycker det är kul när hans stam annars är så pass okänd!



2 kommentarer:

  1. Mednu! Då är din pålle låååångt besläktad med min! Min häst farfars far är också Hervar! Där ser man! :)

    SvaraRadera
  2. Hihi okej :) vilket sammanträffande ;)

    SvaraRadera