SlideShowHeader

torsdag 25 augusti 2011

Specialidrott-Markarbete

Idag hade jag min första praktiska specialidrott, med temat Markarbete
Vi var på rundkorallen på Östergårds.
När vi kom in på korallen var han lite okoncentrerad, ville gå och lukta på saker och tyckte katten som var med oss var spännande.
Vi började med att känna igenom honom med handen och Sambó stod alldeles still. Sen gjorde vi samma sak med ledrepet och efter det svingade vi ledrepet på honom. Då var han mycket mer uppmärksam och var hela tiden "med".
Sen fick jag flytta hans ben. Vi började med frambenen, sen bakdelen och efter det rygga och komma tillbaka.

Sen longerade vi honom runt oss i både skritt och trav och övade stanna, svänga och direkt fram i trav m.m för att få honom alert :)
Det var riktigt roligt hur han hela tiden hade sin koncentration på en väntade på att få signaler. Det var riktigt kul och jag tror Sambó också tyckte det!

Efter det så gick vi tillbaka till stallet, sadlade honom och sen gick vi ner på ridbanan. Jag ville ha hjälp med lite galoppfattnigar inför helgens tävlingar pga av att jag har känt mig lite osäker. Nu när jag dessutom ska tävla i höger varv för första gången på flera år.

Vi började med att korta skritten och sen lite trav. Sambó kändes så mjuk och lätt i munnen. Jag travade lite på volt och gjorde galoppfattningar ur volten ut på stora spåret i båda varven. Sen gjorde vi galoppfattningar från kort skritt och det gick verkligen skitbra! Känner att självförtroendet steg något! Nu känner jag mig verkligen säker och redo inför på lördag! :)

Det var dagens specialidrotts lektion. Längtar redan tills på tisdag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar