SlideShowHeader

söndag 22 april 2012

Tävlingen

Igår var årets första tävling på travbanan! Tävlingen gick absolut över förväntan och jag är jättenöjd. Startade Máttur i V5 och T8, samt Saeta i V5 och tregång.

Första grenen var V5, Máttur var fantastisk på uppvärningen och han töltade i form och lyssnade fint. På banan var han lite het, men trots det fick vi kvalpoängen på 5,10.
Saeta kändes riktigt fin både på uppvärmningen och inne på banan och vi slog på stort med personligt rekord för henne med poängen 4,6.
Detta ledde till att jag var kvaletta (!) med Máttur och delad kvaltvåa (!!!) med Saeta i V5!

Nästa gren var tregång med Saeta. Hon skötte sig super och det märktes hur roligt hon tyckte att det var! Poängen blev fina 5,0 och det ledde oss till en delad kvaletta i tregången.

Sista uttagningen var T8. Trots en ganska hög form och lite het Máttur fick vi 5,0 i uttagningen.

Med de enda förhoppningarna på dagen att komma runt banan, var jag plötsligt med i 3 stycken finaler!

V5 finalen var verkligen, verkligen mer än jag hade hoppats på. Något orolig över hur min häst skulle palla att galoppera med 4 stycken andra hästar på banan så blev jag överraskad över att han lugnt fattade rätt galopp och lyssnade på mig hela tiden och sedan direkt saktade av, utan några bekymmer. Stolt matte!
Poängen blev även dem över förväntan och vi fick fina: Tölt: 4,5 Trav: 5,5 Skritt 6,0 och Galopp 5,5
Vi avslutade på en första plats med poängen 5,38 :)

Tyvärr blev ärevarvet för mycket.. Rosett som fladdrade runt öronen och hästar som taggade bakom, så tillslut stack Máttur i galopp.... en sväng klarade vi inte av, så istället var vi plötsligt ute från banan i full fart. Riktigt obehagligt, men ingen skada skedd. Mest en olyckshändelse. Men trots det blev matte självklart skakig och incidenten förstörde tyvärr lite av den tidigare lyckan..

Envis som jag är, hoppade jag ändå upp på Saeta och red 3gångs final. Saeta var snäll och glad, vilket gjorde att allt kändes lite bättre igen. Poängen blev: Trav 4,5 Skritt 5 och Galopp 5 och vi avslutade på en andra plats! Nöjda och glada :)

Sista finalen var i T8 med Máttur. Han kändes ganska het, inte konstigt med tanke på vad som nyss hade skett. Vi töltade vi världens hemskaste form i ett ökat tempo, men iallafall i tölt.. Trots det kom vi på en tredje plats och körde ett lite lugnare ärevarv, från marken, i trav :)

Så summa summarum är jag jättenöjd, lite avtrubbad pågrund av V5 ärevarvet, så klart.. Men får tänka på det positiva och trots allt, det var ju första gången någonsin Máttur tävlade :)


Har ni bilder får ni jättegörna skicka dem till mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar