SlideShowHeader

söndag 1 april 2012

Specialidrott -Ridning

Idag hade jag specialidrott med Malin. Red Máttur på korallen. B
Började som vanligt från marken och Malin gav mig lite tips. Sen upp på hästryggen där vi jobbade med att få koll på yttersidan när jag byter varv och jobbar på åttvolter. Få honom mjuk och böjd i kroppen. Även att få igenom ledande tygeltag.

Sen travade vi, varvid jag skulle fortsätta med att ha kontroll på ytterbogen. Då började han testa mig och jag fick lägga tufft mot tufft och tillslut kom jag igenom och hästen blev som en ängel. Jätteskön känsla när jag väl fick det att funka, ett steg åt rätt håll.

Resten av passet fortsatte vi med att jag skulle ha kontroll och att jag verkligen red igenom honom. I tölten töltade jag innanför spåret för att hålla koll på ytterbogen. Formen och takten var emellanåt inte den bästa, men som sagt viktigast var att få igenom min vilja och att han lyssnade på det. Så ridpasset idag blev i ledarskapets tecken, precis vad vi behövde! Jag är jättenöjd, men både mig själv och Máttur.

För varje lektion inser jag mer och mer hur mycket som just hänger på mig. Hur konsekvent jag är, att ha kroppskontroll,för gör jag rätt gör oftast han också det. Att jag inte spänner mig, får då gör han det, att jag håller koll på mina armar och ben och har rörliga fingrar och en stadig yttersida. Men det känns som att vi är påväg åt rätt håll! Jag lär mig så otroligt mycket för varje ridlektion, så i slutändan blir det nog riktigt bra! Är så glad att ha denhär möjligheten! :)

Men tror inte att någon som inte håller på med ridning riktigt kan förstå hur viktigt det mentala och kroppskontrollen är, samt att man ska ha en känsla. Inte är det lätt inte och det är mycket att ha i skallen. Men trots allt, är det det bästa som finns :)

2 kommentarer:

  1. http://stallsofiero.blogg.se/2012/april/fredagstema-vinterbilder-pa-era-hastar.html#comment

    Här är inlägget :) Ha de bra Elin!!

    SvaraRadera