SlideShowHeader

torsdag 8 mars 2012

Helene Blom kurs

Blev inget bloggande igår, men nu är jag på G.
Har varit på Helene kurs idag och igår. Red 2 pass igår och ett idag.
Första passet:
Vi jobbade lösgörande på volt i skritt så att han skulle bli avslappnad och gå i mitt tempo. Det gick riktigt bra! Vi gjorde även lite övergångar till tölt, men då blev han direkt stressad och ville rusa iväg och inte lyssna.

Andra passet:
Vi fortsatte arbetet i skritt på volt först, sen hoppade Helene upp på Máttur och red honom en stund i tölt. Resten av passet fick jag jobba honom i tölt. Vänstervarv var lättare eftersom han fastnade och blev lite hård i högersida. Men det gick ändå helt okej. Fick bättre koll på tempot och takten var bra. Vi avslutade med lite trav och sen lite skrittarbete.

Tredje passet:
Dagen pass vill säga. Idag fungerade det mesta superbra!
Vi började skritta på volt och han var lugn och lyssnade direkt. Så vi fortsatte med lite töltövergångar. Tempot var mycket bättre och takten var bra. Jag fick tölta på stora spåret och det kändes riktigt bra. Kontrollerat, i mitt tempo, med bra takt. Han var lite högrest, men det var nog ändå den bästa korta tölten jag någonsin ridit på honom. Helene sa också att han emellanåt till och med kom upp lite med bogarna!

Högersidan är fortfarande lite hård, men det har absolut blivit bättre. Bäst kändes det att jag kunde gå upp i tölt utan att han rusade iväg utan gick i mitt tempo och att jag kunde sakta ner lugnt utan att han föll i trav.
Vi avslutade passet med lite trav.

Men jag är absolut jättenöjd med kursen. Vi tog verkligen ett framsteg med tölten och tempot.

Annars har dagen varit bra men rätt så stressig. Började 8 och hade engelska.
Direkt när timmen slutade for jag och pappa till Ämnes. hade glömt ridskorna hemma med som tur var fick jag låna ett par. Red Mátturs sista pass. For hem med Máttur och bytte kläder. For tillbaka till skolan och käkade lunch innan timmen började. Allt detta skedde mellan 9.20 till 11.25. Pjuh!
Sen hade jag finska och sen matte. Fick sluta 35 minuter tidigare på matten så hann med tvåans buss hem. Lovely (Förutom att mitt huvud gick i kras av nojset på bussen när man kom till Ghs....)

Nu plugga.. sen bastu! Puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar