SlideShowHeader

söndag 9 oktober 2011

Jobbigt beslut!

Igår visade vi filmen på Óskar från provridningen åt Magnús. Han sade att han var en fin och trevlig ridhäst, men ingen tävlingshäst. Han sade också att óskar var bara 10-15% bättre än Sambó och att jag behövde än bättre häst. Och mycket annat såklart.

Idag mejlade jag och berättade om hur läget var angående Óskar. Det kändes jobbigt. Det är så synd när man verkligen klickar med en häst och får den rätta magkänslan. Men man måste också tänka på att det handlar om en hel del pengar och andra faktorer när man ska köpa häst. Det är så viktigt att allt ska stämma så mycket det bara går. Men jag hoppas att Óskar kommer till ett jättebra hem, den som köper honom kommer verkligen få en fantastisk häst!

När jag provrider hästar är det viktigaste just magkänslan, att personkemin stämmer och att jag trivs med hästen. Sen först är allt annat viktigt. Men personkemin är det viktigaste, jag vill ju köpa en häst jag tycker om att rida som det är roligt att jobba med!

Därför har jag provridit jättemånga superflotta hästar med massvis med kapacitet. Men de gångerna har inte personkemin matchat och det klickar inte, känns inte rätt. En sån häst vill jag inte heller köpa. Jag vill inte ha en häst som går hur fint som helst på banorna om jag inte har roligt med den och känner att jag kan jobba tillsammans med den.

Det är mer komplicerat än man kan tro dethär med att hitta rätt häst. Men tillslut hoppas jag att jag hittar en när allt klaffar :) Vi får se vad det blir, men ser fram emot torsdagens provridning iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar