SlideShowHeader

lördag 15 oktober 2011

Máttur frá Strandarhjáleigu

Ja, skrev ju att jag tänkte berätta lite mer om Máttur.
På torsdagen visade ju Magnús honom, longerade och red, sen red jag honom i ridhuset.
På fredagen så började jag med att longera honom, sen red jag honom i ridhuset på vanligt bett.
Efter det red jag honom på ovalen på stångbettet och efter det red jag och Josefin Birkebro ut en sväng.

Máttur var lydig och lyhörd i allt vi gjorde. Han påminner mycket om Sambó, men han är mycket mer lydig och känslig för hjälperna och det krävs bara små medel för att t.ex stanna, rygga osv.
För att vara flott i tölten och traven behöver man rida "mycket", det är svårt att beskriva. Men man kan inte bara sitta och åka utan behöver aktivera honom för att han ska bli flott. Men samtidigt så tycker han inte att det är jobbigt utan gör det man ber honom om, men man måste alltså be honom om det och han gör det inte så man kan sitta och åka. Lite samma som med Sambó. Honom behöver man också hela tiden rida för annars blir han bekväm och takten och formen är inte lika bra då.

Men Máttur är en riktigt rolig häst som det verkligen kändes som jag klickade med. Efter att ha ridit på ovalen sa Magnús t.ex att det såg ut som att vi känt varandra länge och jobbat länge tillsammans.

Fick massor med beröm och tips och det kändes verkligen som jag kom åt de rätta knapparna!
Máttur är en härlig häst!
När jag red ut sen så var han preis lika snäll som på ovalen och inne i ridhuset! Lyssnade jättebra på de signaler som jag gav honom. Fick även massor av bra tips av Josefin samtidigt.

När jag var ut och red med Josefin så pratade mamma och pappa med Magnús.
Han berättade om Mátturs stam och han har både från moderns och faders sida bland de bästa blodslinjerna på Island.
Han är ju efter Þorsti frá Garði som har hingstar som Stormur frá Stórhóli och Toppur frá Eyjólfsstöðum bakom sig.
Och undan Myrra frá Hvolsvelli som har t.ex Kjarval frá Saudarkroki bakom sig.
Han berättade också att han tyckte jag skulle köpa en häst som Máttur som går med 50-60% av sin fulla kapacitet nu. Som man måste rida för att nå nästa steg och gå framåt i utvecklingen än att köpa en fin "klar" tävlingshäst som går på 80% av sin fulla kapacitet som sänker sig till ryttarens kapacitet. Sen är det svårt att ens komma tillbaka upp i 80% av kapaciteten igen.

Det känns som om Máttur är hästen för mig. Men det är fler som är intresserade av honom. Dock har vi förturen på honom, men det finns ett men.
Vi måste bestämma oss inom ett par dagar.
Känslan just nu är blandad. Jag vill, jag vill,jag vill ha honom. Det känns så rätt. Det känns som det finns ingen bättre än honom.
Men vi kan inte bestämma oss såhär bara utan måste få höra av flera kunniga om vad de tycker.
Så jag hoppas vi på något sätt kan få Malin att se på filmerna på honom så vi får höra vad hon säger. Skulle inte köpa en häst som hon säger nej till eftersom hon vet så otroligt mycket mer och kan se saker som man inte själv ser när man gått och förälskat sig i en häst ;) Sen så är det ju för henne jag kommer att rida på specialidrotten igen i period fyra och sen resten av lussetiden :)

Så vi får se hur det blir.. Ni får nog veta när jag vet sen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar