SlideShowHeader

tisdag 7 februari 2012

Longerat

Just varit ut och longerat valackerna och snart blir det fastlagsbulle + TV :)

Máttur var faktiskt ganska duktig på longeringen idag! Jag började med att ha honom runt mig på en lite mindre volt eftersom förra gången jag longerade honom var han hyper och bara ville springa och lyssnade inte på mina signaler.
Så jag började med att göra honom uppmärksam på mina signaler, stanna, skritt, trav, komma in osv. Höger varv gick riktigt bra, men i vänster varv ville han emellanåt inte stanna. Eftersom det gick så bra i höger varv så fick han gå ut på stora voltspåret och även där lyssnade han bra i både skritt och trav.
Avslutade sen i vänster varv på lilla volten i skritt och trav och Máttur lyssnade super!
Sen var det Sambós tur som han var pigg och glad och var riktigt rolig att jobba med. Han lyssnade på små små signaler.
Tillskillnad från Máttur behöver Sambó mer hjälp med gasen och stannar gör han för bara små signaler. Vi tränade på lite olika tempon i traven på stora voltspåret och Sambó var riktigt duktig!

Longerade de båda bara i grimma eftersom jag vill kunna behärska det ordentligt före jag använder pessoaselen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar