SlideShowHeader

måndag 13 februari 2012

Magnús kurs dag 2

HejHej!
Idag har varit en intensiv kursdag, men det gillas!
Máttur har verkligen känts toppen och jag har fått massvis med hjälp.

Red första passet kvart i 9 imorse. Red med mitt 3-delade eggbett och Magnús tyckte att jag ska använda halsförlängare med det bettet, så det gjorde jag :)
Började jobba från marken, i början var han lite överallt, men sen kändes det som jag fick honom på plats. När jag hade hoppat upp försökte han sticka med mig, vilket i och för sig var bra eftersom då kom problemet fram. Men fick vara jätte konsekvent och det lönade sig verkligen!
Han hade lite svårare med högersida, med att korsa bakbenen och blev ibland lite stum. Annars kändes han skitfin och det var en så härlig känsla i tölten, takten kändes riktigt bra!
Men måste hålla koll på tempot för han vill ibland flyta iväg i lite snabbare tempo.

Andra passet tyckte Magnús att vi skulle prova stångbettet på Máttur och Magnús red Máttur en stund. Máttur testade lite och försökte sticka med Magnús, men förövrigt var det verkligen häftigt att se hur flott han var med Magnús.
När jag hoppade upp sen, började jag med att flytta bakdelen och sen blev det en hel del töltjobb. Tölten kändes skitfin och takten var likaså.
Vi jobbade i olika tempon, och det gick faktiskt riktigt bra! Han tycker det är lite jobbigt med arbetstempot, men det går, bara man är konsekvent, nyckeln till allt ;)

Sen fick vi även pröva lite snabbare tempon i tölten.
Eftersom vi inte har tränat det så blev han lite stel och slog upp i galopp en gång. Men överlag funkade det riktigt bra och med övning blir nog även ökade tölten bra! Riktigt härlig känsla! Sen lite trav och galopp och det kändes också bra!

Är jättenöjd med kursen och det känns som jag har fått ut massor av den!
Nu gäller det bara att fortsätta jobba konsekvent så ska det här nog bli riktigt bra! :)

Pappa har filmat, så om 3 år (eller på sportlovet..) kanske det kommer upp nått klipp på bloggen. Jag har iallafall kikat lite redan med ett stort leende på läpparna.
Skönt att vara back on track med Máttur!

Nu natti, pusshej leverpastej!
Klapp på axeln till den som orkade läsa allt :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar