SlideShowHeader

söndag 19 februari 2012

Specialidrott - Balans & Markarbete

Tänkte berätta lite om specialidrotten jag hade idag med Malin. Körde en dubbeltimme så började med Sambó och sen Máttur.

Med Sambó var fokusen på mig. Vi gjorde nämligen en massa balansövningar.
Malin longerade Sambó och jag fick göra en massa olika grejer på hans rygg medan. Det var skitkul och nog väldigt nödvändigt för mig för att få en bra sits.
I början i traven skumpade jag på som en studsboll, men efter varje övning kunde jag bättre och bättre följa med i steget och skumpade inte runt mer.
Vi gjorde övningarna både med och utan stigbyglar och med och utan att jag höll i mig.
Jag fick vrida och sträcka på mig hit och dit :)
Sen skulle jag även (stillastående medan Malin höll i Sambó) sätta mig baksomfram i sadeln bara genom att korsa mina ben och svänga mig runt. Det var inte det lättaste, men tillslut funkade det!
Vi hade verkligen roligt och det kändes stor skillnad på när jag satt upp i sadeln och innan jag satt ner efter lektionen :)
Vi jobbade med Máttur från marken, lite som på Magnúskursen. Gick med honom och flyttade undan.
Vi fokuserade på att han skulle ta eftergiften och så fort han gjort det, belöna honom med att mjukna. På så få honom att gå i det tempot jag bestämde med den energi jag krävde och inte tvärtom. Dessutom blev han tackvare eftergiften inte hård eller stum i munnen.

Det var riktigt roligt och ju mer vi höll på så ju bättre lyssnade han och desto mjukare blev han i munnen. Han har lite lätt att vara lite som en lampknapp. Antingen fullt eller inget, men vi jobbade med att även hitta ett mellanläge, som sagt att jag bestämde tempot.
Mycket nyttig lektion :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar