SlideShowHeader

onsdag 15 augusti 2012

Heléne kurs


Tisdag och Onsdag (idag alltså) har jag varit på Helenekurs med Sambó.
Han har skött sig exemplariskt lillskrutten, förutom att han hållit på nojsat med sin tunga..

Tror aldrig han känts så bra i tölten, så på bakdelen i bra takt och form!
Sen fick jag träna att trycka på honom i traven och hitta gränsen där han trycker på men ändå går i fin form och inte slår över i galopp. Fick även gå i lite snabbare tempo tölt. både från arbetstempo tölt och ner från galoppen. Sambó har ju inte speciellt mycket tempo i tölten, men det var mest för min skull att öva på nedtagningar och ökningar.

Bilden är tagen före andra passet i tisdags, då Sambó var jäääättetrött och knappt orkade stiga upp för att "pinas" på ännu ett ridpass.

Jag är jättenöjd med kursen och Sambó. Självklart synd att jag inte kunde rida Máttur, men alldeles nödvändigt för sambó att gå på kurs!

Förresten så har Máttur blivit mycket bättre! Ingen puls, men lite ljummen i hoven emellan åt. Det går iallafall åt rätt håll! :) I veckan får han troligen åka till Malin och få hoven fixad! :)
Puss!

4 kommentarer:

  1. Gud vad bra att de blir bättre! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo! Får hålla tummarna att allt snart blir bra :)

      Radera
  2. WOW! Det var en svart häst! :O
    Vad tyckte du om att rida för Helen? Alltid kul att höra vad andra tycker om olika tränare och så (har inte ridit själv för henne men..) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo! Han är verkligen kolsvart! :)
      Jag tycker verkligen om att rida för Helene! Hon är en instruktör som passar mig. Jag har ridit för henne regelbundet på kurs i flera år nu.
      Hon är en positiv instruktör som ger mycket feedback och berömmer en när man gör rätt (vilket jag tycker är viktigt) hon hittar passande övningar för varje häst och ryttare som behöver hjälp med olika saker.
      Jag kan verkligen rekommendera henne! :)

      Radera