SlideShowHeader

torsdag 9 augusti 2012

Otur och Oro


Var till travbanan idag igen för att träna.. Men ridpasset blev verkligen inte som jag hade tänkt..
Värmde upp Máttur i tölt vid stall cafét och det gick bra.. Lite stel var han, men annars mycket säkrare i tölten idag. 

Red ner på collectingring och in på banan. Tänkte rida ett V5-program för att känna hur han kändes och sedan träna på det som behövdes.
Red ett varv tölt som kändes helt okej. Takten var bra, han kändes stabilare än gårdagen och formen var sådär. Sen lät jag honom gå över i trav.. Han smider lite i traven, vilket han har gjort ändå sen jag köpte honom då han inte är helt i balans.. Nu är han dessutom ganska lång i hovarna och han ska skos på söndag, hovarna har vuxit bra mycket då han gått på gräs. 

Iallafall, Máttur snubblar till nästan direkt efter att jag har gått över i trav och det låter som han trampar av sig ena skon. Jag stannar och hoppar av och ser att skon blivit alldeles sned då han trampat lös den med bakhoven. 

Jag lyfter på hoven och ser att tåkappan har farit in i sulan på hoven och det är lite blod där tåkappan farit in. Som tur är finns det en tång som pappa hämtar från klubbhuset och vi får bort skon. 
Pappa ringer Malin och vi får fara dit så hon kan fixa skon.

Malin lade på en sula på skon så att det inte ska komma bakterier där tåkappan gått in i hovens sula. Så att det inte blir något värre. Så nu får han vila fram tills på söndag då han ska skos. Tills dess får jag hålla koll på om han blir varm om hoven eller om han har puls. Hos Malin hade han lite,lite puls men ikväll kände jag ingen puls. Han var lite, lite ljummen om hoven men inget destomera. 
Så jag tror och framförallt hoppas på att det inte blir något värre. Men klart oron gnagar i magen ändå.. Han är ju min lilla prins!

Men på söndag får han sulor på båda framhovarna så jag kan tävla honom nästa helg om inget har förvärrats!

Det var allt för mig. Hejdå.

2 kommentarer:

  1. De där hände med Seimur för nästan två veckor sedan....! Hemskt när de händer och man blir så rädd! Får hålla tummarna på att de inte blir hovböld!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättehemskt och sen går ju allt så fort.. Ska just fara och känns på hovarna om de är varma eller om han har puls.. men de hade inte varit varma i morse så man får hålla tummarna :) Hur gick det för Seimur då?

      Radera