SlideShowHeader

onsdag 8 augusti 2012

Uteritt

Igår och idag har jag ridit Máttur. Igår tappade han en sko under ridpasset. Men som tur är har jag världens bästa hovslagare/tränare som kom och slog på den idag! Så idag kunde jag fara på uteritt!

Behövde för första gången korsa stora vägen med Máttur. Och jag var nog mer rädd än hästen, Máttur brydde sig inte ett skit om bilarna, som tur var!

Han var jätteduktig, helt enkelt. Känns så skönt att jag kan galoppera honom ute utan att han sticker, han lyssnar och saktar snällt av igen när man ber om det.

Men nog märks det att han har vilat i 3 veckor.. Han är lite lat och orkar inte riktigt bära sig i tölten. Tycker han det blir för jobbigt kastar han sig i trav.. och kort tempo tölt är jobbigast. Ökat däremot går bra och är mycket lättare. Han kändes riktigt flott i ökade tölten gick mestadels i fin form!


Det börjar snart närma sig tävling för mig och min prins.
18-19 Augusti ska vi på Blidfaris sommartävling till Sverige.
Så spännande men samtidigt lite pirrigt, då det är första gången på borta-bana.
Det är inte speciellt länge kvar dit, rättare sagt 11 dagar..
Men kondition har han, så det blir att träna ganska varierat fram till tävlingen.
Imorgon (eller rättare sagt idag.. men efter att jag har sovit..) eller på torsdag blir det att fara till travbanan och träna.. eller båda dagarna. Vi får se lite hur det passar.
Sen för han nog stå på fredag eller lördag.  På söndag ska han skos och ridas. Måndag får han vila för att sedan orka med Helene-kurs tisdag och onsdag. Torsdag får han antagligen vila, fredag kanske ridas och sen är det tävling!

Nu MÅSTE jag sova, Godnatt :)
(Bilden är fottad av Elin Silfversten på en av vårens tävlingar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar