SlideShowHeader

söndag 25 september 2011

Det blev 3 till!

Hej Hej!
Nu sitter jag på Rosella påväg hem.
Dagnes provridning var på Gröna gången. Skulle provrida Tera och Slyngur men de blev 3 till också :)

Den första hästen som jag provred var Hördur, en 11-årig toppklass tävlings 4-gångsvalack.
Han hade enormt med aktion och tempo. Absolut en supertävlingshäst för den som vill tävla på högsta nivå. Han lyssnade fint, var lite hög i formen men det var verkligen häftigt att få testa en häst med så mycket gångarter.
Dock är han dyr och 11 år så det känns som han har nått alla mål och jag söker mer än häst som jag kan nå hästens topp med utan att den redan gjort det.
Men Hördur var verkligen häftig! Kommer bilder ikväll och förhoppningsvis film så fort som möjligt.

Nästa häst var helt annorlunda, Glampi, en 7-årig femgångsvalack.
Han har första klass stam och hade ganska fin aktion i tölten. Dock var han ganska stel och han var ganska tung och hård i munnen. Men om det är någon som söker en familjehäst som man kan tävla lite på så tycker jag nog man kan fara och se på honom. Men han är inte det jag söker.

Nu var det Slyngurs tur som det var "meningen" att jag skulle provrida. Han var _väldigt_ tjock men trots det hade han en grymt fin aktion! Men när jag började rida honom så gick det bra men sen så mitt i allt så stack han :/ så det var ju tyvärr inte så gott intryck. Annars var han trevlig men också svårt att säga när han inte var i toppform direkt. Men han har absolut potential för högre tävlingsklasser!

Sen var det Tera som det också var "meningen" att jag skulle prova.
Hon såg jättefin ut och hade fin aktion! Men när jag provred henne var hon lite passaktig, hög i formen och lite "vinglig" och det kändes inte riktigt som jag fick igenom henne så att det gick att rida ordentligt, svårt att förklara en skulle gärna ha provat henne på böjt spår så skulle det nog ha gått bättre. Då skulle man nog också hitta rätt knappar på henne! Men hon var fin och har även hon mycket potential.

Tillsist var det Lokis tur, en 4-årig femgångshingst. Dvs, den första hingsten som jag någonsin har ridit. Loki var sjukt vacker men som sagt var han ju hingst och ung. Så han kändes lite vinglig och sen behövde han mycket drivning! Men det var lite häftigt att få prova en hingst :)

Bilder och film senare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar