SlideShowHeader

fredag 2 september 2011

Specialidrott - Markarbete, förtroende

Gammal bild, haha från projektveckan i nian.

Ska berätta om tisdagens specialidrott. Vi var på Östergårds i "lilla ridhuset". Temat för lektionen var Markarbete, ledarskap och förtroende.
Jag började med att visa upp övningarna som vi gjorde på torsdagens lektion. Känna igenom honom med handen och ledrepet. Sedan svinga ledrepet, ställen som han reagerade lite på förut när vi svingade ledrepet ex. under magen så reagerade han inte på nu. Sen flyttade jag frambenen, bakbenen och alla fyra ben.
Efter det longerade jag honom runt mig och stannade och svängde osv.

När jag hade gjort allt det så gick vi över till lite nya saker.
Malin kände igenom honom med en höpåse, först som ganska liten, men sen helt utfälld. Sedan fick jag göra samma sak men från andra sidan. Eftersom hästarna jobbar med olika hjärnhalvor är det viktigt att göra övningar från båda sidorna.

Sen tog Malin fram en presenning som hon lade på marken. Hon drog runt den runt Sambó på marken. Det var jätteintressant att se hur han reagerade och bytte hjärnhalva när presenningen kom fram bakifrån på andra sidan om honom.
Nästa steg var att han skulle få gå och undersöka presenningen. Han luktade och bet lite i den och sen krafsade han med framhoven på den.
Vi fortsatte med att stiga upp på den och sedan gå över den. Då reagerade han med att börja gäspa, massvis!
Efter det skulle vi röra honom med presenningen. Först tyckte han den var lite läskig, men insåg snabbt att det inte var farligt. Malin rörde honom överallt med presenningen och sedan gjorde hon den bitvis större. Tillslut stod han med presenningen över sig så bara huvudet stack fram! Sen fick jag göra samma sak från andra sidan. Sambó var så duktig.

Sista övningen vi gjorde med honom var att sänka huvudet genom tryck från ledrepet. Det gick sådär, men nu när jag har tränat hemma en gång blev det ett stort framsteg!

Efter det var Sambó klar och jag fick fortsätta med Malins fina Teitur. Mest för att man lär sig hästens tecken bättre när man får jobba med olika hästar. Jag gjorde samma övningar som jag gjorde förra gången med Sambó och i början av den här lektionen. Kände igenom honom med handen och ledrepet och sen svingade ledrepet. Teitur var så duktig. Jag flyttade på honom och det var stor skillnad mellan han och Sambó. Genast när man hade flyttat Teitur sökte han kontakt och läste av en efter nya signaler. Riktigt kul att jobba med en sån häst! Jag longerade honom runt mig och avslutade med samma övning som Sambó, att sänka huvudet.
Så det var tisdagens specialidrott.

Blev lite lång text men finns så mycket att skriva. Skriver för varje gång i ett häfte om vad vi har gjort och då kan det bli upp till 5-6 sidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar