SlideShowHeader

fredag 2 september 2011

Specialidrott - Ledarskap

Lite om torsdagens specialidrott också. Vi var på ridbanan på Östergårds och jobbade med ledarskap. Malin började med att visa hur jag ska göra när jag leder honom vid bogen. Visade fram, stanna och sen fick jag göra det samma. Det funkade riktigt bra. Men sen skulle vi minska tempot genom att jag gick långsammare, men då bara ignorerade han mig och fortsatte att gå som tidigare. Så Malin tog över en stund och visade hur jag skulle göra för att han skulle lyssna på mig. Sambó blev riktigt sur ett tag så vi fick ställa hårt mot hårt eller vad man ska säga. Sen när jag tog över igen och gick långsamt fick jag vara extra tydlig men det funkade också bättre. Även fast han inte helt ville läsa av mitt kroppspråk utan hellre ville göra som han själv vill.
Men vi ska öva på speciellt denhär övningen hemma inför nästa lektion och se om det har blivit fler framsteg!

Nästa övning var att han skulle flytta och korsa benen. Genom att han fick gå med sidan före. Jättesvårt att förklara, men det funkade riktigt bra! Påminde lite om det vi gjorde på Magnuskursen från marken.

Sen gick vi upp till rundkorallen och jag fick göra lite Join Up. Det var faktiskt riktigt roligt!
Jag tog av honom repgrimman och visade honom ut så han fick skritta runt mig. Fick mana på honom lite i början när gräset var intressant, men han glömde snabbt bort gräset. Sedan fick jag honom in till mitten genom att få kontakt med hans öga och backa. Kliade honom överallt när han kom in och upprepade övningen från andra hållet. Sen även i trav. Riktig rolig övning!

Bara vi får rundkorallen klar här hemma så ska vi öva på det med. Ska börja göra övningar med Saeta också :)

Så det var vad vi gjorde i torsdags!

3 kommentarer:

  1. Låter kul de där övningarna ni gör! Är det typ NH (fast NH är ju ett över-använt ord, men du vet)? Borde testa såna övningar med Misty också, haha!

    SvaraRadera
  2. Det är jätteroligt! Speciellt när man får dendär kontakten med hästen att den lyssnar på dig! Jo nog är det som NH eller man kan ju kalla det nästan vad som helst NH/ledarskap/frihetsdressyr osv osv :)

    SvaraRadera
  3. Jag kan tänka mig att det är kul då man får resultatet jo :)

    SvaraRadera