SlideShowHeader

söndag 4 december 2011

Foderstatsräkning

Ikväll var Malin hit och lärde mig räkna foderstater! Det var verkligen superbra. Hästarna har blivit lite magra nu på hösten och jag fick svar på varför och vad jag ska göra åt det, samt allmänt hur man räknar ut foderstater.

Nu har de gått på 5,5 kg hö/dag och fått Fibergi Bas som kraftfoder.
Höet fick vi analyserat för någon vecka sedan och det har ganska låga värden, speciellt proteinvärdet. Fibergin har också lågt proteinvärde så hästarna har alltså då fått för lite protein. Vilket leder till att de tappar muskler.

Men nu har jag fått reda på vad för värden som är bra och hur vi ska utfodra. Så nu ska vi byta till Groov 125 som har bättre proteinvärde och kompletterar vårat hö bra.
Känns så skönt att få saker på grej :)

Annars idag har jag varit ut och ridit Sambó med pappa som red Saeta och sen ridit Máttur i korallen :)

Pussochhej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar