SlideShowHeader

tisdag 15 mars 2011

Dag 04 -Mina intressen

Mina intressen är dagens "tema" i bloggutmaningen.

Mitt största intresse är islandshästar och de har jag hållit på med i snart 8 år.
Ända sen jag var liten var min högsta önskan att få en egen häst. När jag gick i 2an började jag rida på Midgårds islandshäststall.

När jag hade ridit på Midgård i 4 år beslöt vi oss för att skaffa egna hästar. Vi var över till Sverige flera gånger och tittade på hästar. Tillslut hittade vi 2 som vi fastnade för. Sambó och Krummi. Jag var överlycklig. Vi var och red Sambó 2 gånger och Krummi 1.

Dagen då vi skulle fara över och köpa hästarna och ta hem dem skulle vi även veterinärs besiktiga Krummi. Sambó hade redan blivit veterinärs besiktigad. Vi for först till Krummi lastade honom och for iväg till hästkliniken. Allt verkade bra tills böjprovet.. Då visade det sig att han var halt på 2 ben! och inte kunde vi köpa en sån häst. Ledsen och besviken åkte vi tillbaka och efter det har vi inte hört något om honom, hur det blev med honom.

Men vi ryckte upp oss och började fara mot Ulla i Uppsala där vår blivande fina häst stod. Veterinärs besiktigad. Vi kom fram ganska sent och åt middag hos Ulla, övernattade där och skrev på papprena på honom. Gissa vem som var lyckligast i världen? :) Morgonen därpå for vi hem med vår egna häst.

Efter ett tag köpte vi Saeta från Midgård som blev vår andra söta lilla häst.

Nu har vi haft dem i 4 år. Jag har utvecklats massor tillsammans med dem och de är absolut världens finaste hästar.

Jag tävlar Sambó ibland och har några tävlingar till våren inplanerade. Jag tycker verkligen om att tävla och vill verkligen satsa på islandshästar.

Islandshästridningen är mer än ett intresse, det är en livsstil. :)
Det bästa är att man aldrig blir fullärd, det finns alltid mer att lära sig.

Till hösten väntar antagligen nya spännande utmaningar om det blir som tänkt. Men det lär ni märka sen :)


Ett annat intresse jag har är fotografering.
Det började med att jag fick en liten Nikon digital kamera och det var då intresset väcktes.
Den hade jag några år och fotade lite allt möjligt.
När jag fyllde 13 fick jag pappas systemkamera, en Canon EOS 300D. Den har jag tagit enormt mycket bilder med och det var till den jag köpte mitt macro objektiv till.

Men ingenting håller förevigt eller vad ska man säga ;). När kameran började få några år på nacken började den bli kinkig och äta batterier.

I fjol vår beslut jag mig därför för att köpa en ny systemkamera nämligen en Canon EOS 50D. Den har jag ännu och den är verkligen toppen och jag är jättenöjd med den.
Det är med den jag har börjat pyssla med manuella inställningar och allt sånt. Använder macrot på den och har även ett vidvinkel objektiv.

Jag fottar allt möjligt, djur,natur, porträtt, bil bilder osv osv när jag känner mig inspirerad att göra det. För det går inte att fota om man inte blir inspirerad, då blir det inga intressant bilder alls :)


Grattis till den som orkade läsa den här inlägget, om det är någon som överlevt allt det här ;)
Godnatt och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar