SlideShowHeader

onsdag 25 januari 2012

Kurssugen!

Hej, onsdag idag! Ska snart börja plugga, provperioden börjar som sagt på fredag så.
Idag hade jag en kort dag, jätteskönt.
Första timmen hade vi gympa och dansade par & folkdans typ.
Sen engelska & hälsa!

Bilden är fotad av Elin Silfversten!

När jag kom hem for jag ut och red Máttur. inte för att vara negativ, men idag bara funkade det inte. Men på fredag ska jag rida igen och då ska jag göra upplägget lite annorlunda. Tidigare har jag alltid först skrittat och sen töltat, när tölten har känts bra har han fått gå över i trav, sen lite tölt och galopp.

Men ska se om han beter sig annorlunda i töltförberedelserna om jag traver före tölten.
Värt ett försök iallafall!

Sen på lördag blir det skoning + longering och på söndag tror jag det blir att fara ut på åkern en sväng :)

Den 12-13 Februari är det Magnús kurs! Längtar! Känns som om vi behöver kursa och få lite hjälp :)
Blev tyvärr ingen Helene kurs som skulle ha varit idag och imorgon.. :(
Men, om du som läser det här också känner dig kurssugen, så anmäl dig till Magnúskursen. Så vi blir tillräckligt många deltagare så vi får behålla Magnús som kursdrivare på Åland!

Nu ut och dra av täcket på Máttur, sen plugg!

3 kommentarer:

  1. Hej Elin! vilken jättefin blogg du har! :D
    Hur tycker du att det är att gå specialidrott- islandshäst på lusse? :D är det bara värt det om man vill satsa riktigt högt eller kan man ta det om man vill utvecklas så mycket som möjligt som ryttare bara? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carro! Tack så jättemycket :)
      Jag har ännu inte hunnit ha så mycket specialidrott pga av att Malin (som har islandshästträningen) fick barn i höstas och det blev lite ändringar i planeringen, skulle ha haft både period 1&2 med Malin sen period 3 fysträning (när det var tänkt att Malin skulle vara hemma med barnet )
      Men jag hann bara ha några få lektioner under hösten i period 1 och sen fysträningen med Lena och de andra specialidrotterna.

      Men nu om ca. 2 veckor drar det igång på riktigt och jag är jätte förväntansfull! Malin är en superbra tränare och både hästen och ryttaren kommer att utvecklas enormt tror jag! Jag tycker det är en fantastisk möjlighet eftersom det är just islandshästar jag vill satsa på!
      Angående det om det är bara för om man vill satsa riktigt högt eller bara utvecklas som ryttare, så är det ända jag kan säga som jag vet är det att det finns vissa krav som man ska uppnå för att få ha islandshäst som specialidrott. Dels såklart att man kommer in på Hälsa & idrottslinjen på Lusse. Sen ska man under de åren man går i lusse och har specialidrott kvala upp till öppen klass, tävla öppen klass och sen också kvala till FM.
      Så på så sätt ställs det krav på att hästen (och ryttaren) har en kapacitet att kunna nå dessa mål. Så för mig diskuterade vi och kom fram till att Sambó inte har tillräckligt med kapacitet för att nå ändå fram (han skulle ungefär ha räckt första året, men inte att uppnå alla givna "krav" under de 3 åren) så eftersom jag vill satsa på dethär så bestämde vi oss att söka en ny tävlingshäst och på så sätt hittade vi Máttur, som Malin och Magnús tror att har tillräckligt med kapacitet. Så så var det i mitt fall iallafall :)

      Hoppas du fick svar på någon fråga och det är bara att fråga på om du undrar nått mer :)
      Du fick dessutom en halv råddig romantext att läsa igenom ;)

      Radera
    2. Okej! :D och tack för svaret! Nu förstår jag någorlunda bra vad allt går ut på! :)

      Radera