SlideShowHeader

måndag 23 januari 2012

Samspel

Hej! Än en gång ett sent kvällsinlägg, men dagarna bara flyger iväg.
Det är måndag, och måndag är en ganska tung dag.
Som tur var så hade jag massage på håltimmen, smärtsamt och skönt.
Tyvärr kom jag istället försent till hissan, ajaj.

Ikväll har jag gjort engelska läsförståelsen klar, läxor och läst på hälsan.
Jag har också longerat Máttur.

I början funkade det inte alls bra. Han sket i mig, testade mig och bara skenade runt i trav. Det kändes hopplöst. Men sen när jag fick ner honom i skritt, tänkte jag om, tog in honom på ett mindre voltspår och bara lugnt övade, stanna och gå. Sen bitvis ökade jag volten åt honom och lugnet var kvar.
Sådär megafantastiskt gick det inte, men det ska man inte förvänta sig heller, men det gick helt okej. Han var lugn och lyssnade jättebra på trav till skrittnedgångarna. Halt var lite svårt.
Men seriöst, var det första gången jag longerade honom själv. Så jag är nöjd.
Övning ger färdighet, för oss båda.

Jag kom också att tänka på en sak, som egentligen är självklar, men som lätt glöms bort.

Nämligen att vi kommer möta massvis med motgångar, han kommer testa mig så mycket han kan, för att veta var gränserna går. Men vi kommer också att utvecklas. Men bara med små steg i taget. Men de små stegen, är de steg som lägger grunden för vår framtid. Det får ta tid, jag har inte bråttom. Bäst av allt är att jag kommer få massvis med hjälp på vägen och det glädjer mig otroligt mycket! Vi kommer lära oss massvis tillsammans och utvecklas. Men det kommer också komma motgångar, innan vi tillslut hittar ett harmoniskt samspel, där vi förstår varandra och jobbar med varandra. Och det får ta den tid det behöver!

Det är det bästa med att rida Sambó, jag känner honom så väl och han mig. Visst testar han mig också, men vi har ett helt annat samspel, och det har vi fått av lärdom, fram- och motgångar.
Och det är just samspelet som gör ridning, så där magiskt!

Lite tänkvärda ord, och framförallt en rejäl tömning av hjärnan, nyttigt!
Nu känner jag mig på mycket bättre humör, så nu ska jag sova!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar