SlideShowHeader

torsdag 5 januari 2012

Worldfengur

Tidigare behövde man ha medlemskap och inloggning för att komma åt databasen för alla registrerade islandshästar, worldfengur. Men nu har de ändrat så man kan se viss information utan medlemskap.
Självklart måsta jag söka upp Sambó, Saeta och Máttur för att se vad det stod om dem.
Själva sökfunktionen är ganska känslig för att hitta rätt och på tex Saeta hittade den inte om man skrev "ae" istället för æ som hon är registrerad med.

Men.. till saken! Jag hittade en hel del spännande! Bland annat kunde jag se blupen på alla 3.
(Blup = avelsindex/ avelsvärde)

Men till det mest spännande! Om ni ser här på bilden nedan, så ser ni att jag har satt in en röd ruta:

...Máttur har alltså tydligen en avkomma! :)
Ni kan ju gissa om jag är nyfiken! Skulle verkligen vilja veta vad det är för en. Hur gammal den är, vad den har för mamma, hur den ser ut. Om det verkar lovande osv!

Men mer än såhär säger inte worldfengur.

För att få mer info om tex hästens stam, bedömning och blup krävs medlemskap.
Men tyckte det var en kul grej iallafall! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar