SlideShowHeader

tisdag 14 juni 2011

Foto utrustning

Fick en frågan om att ladda upp vad jag använder för utrustning i fotoväg. Så här kommer det!
Kamerahus: Canon EOS 50D
Det här köpte jag för runt ett år sedan begagnat.
Jag trivs super med det! Före det här kamerahuset hade jag ett Canon EOS 350D. Men den hade fått några år på nacken och började äta batterier. Dessutom finns det mycket större möjligheter till manuell fotografering på mitt nuvarande kamerahus.

Objektiv: Sigma SP 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro
Det här objektivet fick jag med när jag köpte mitt nya kamerahus. Det heter att det är ett "macro" men är också som ett "vanligt" objektiv. Dessutom är den såkallade macron på det här objektivet enligt mig inte så jättebra, så använder bara objektivet till vanliga bilder. Typ på hästarna, tävling och såntdär :) Det här är också det objektivet jag använder mest, eftersom jag inte använder standard objektivet till Canon pga att det är lika gammalt som 350Dn.

Annars tycker jag att det är ett bra objektiv, kan krångla lite ibland att man måste ta ur och sätta i det då gamla ägaren sa att det ibland "slår av". Vet inte vad det beror på, men händer ganska sällan.
Objektiv: Tamron SP 10-24mm F/3.5-4.5 Di II
Det här är mitt nyaste objektiv. Ett vidvinkel objektiv som jag verkligen tycker om. Har tyvärr inte fotat så jättemycket med det, men är perfekt för resor och när man vill fota byggnader, landskap och sånt inte bara vanligt rakt upp och ner utan få en lite annorlunda vinkel med mycket som ryms med ;)

Objektiv: Tamron SP 90mm F/2.8 Macro
Mitt absoluta favoritobjektiv. Ett riktigt bra macro, som tillskillnad från Sigma objektivet är det här bara ett macro. Jag rekommenderar det verkligen till den som funderar på att köpa macro. Det har gett mig mycket fotoglädje och ger bra skarpa macrobilder.

-----------------------------------

Har tyvärr ingen blixt, men skulle absolut vilja ha en.
Sen är jag dessutom sugen på att köpa en massa filter, bl.a UV-filter och färgfilter m.m

Så det var det, förutom det här använder jag någon enstaka gång, pappas ett Canon 75-300mm objektiv.

Har ni några frågor så är det bara att kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar