SlideShowHeader

onsdag 29 juni 2011

Provridning nästa måndag

Nu funkar det att ladda upp bilder igen!
Nästa måndag är det bestämt nu att vi far och provrider den här snyggingen:



Bilderna är tagna från hans annons

Han heter Gimsteinn från Östra Greda och är en valack född 2003.
År 2009 bedömdes han som hingst till 7.75
8.37 för exteriör, med 8.5 hals/manke/bog, rygg&kors och proportioner och 9.0 för benkvalitet.
7.33 för ridegenskaper med 8 för tölt och form under ryttare.

Han kastrerades sommaren 2010.

Han är e. Dagur frá Kjarnholtum (tot. 8,24 med 9,5 för tölt)
ee. Kolfinnur frá Kjarnholtum (tot. 8.45 med 9 för tölt)
u. Myra från Östra Greda (obed. pga. skada vid ung ålder)
ue. Hrammur frá Akureyri (tot. 8.10)

"Gimsteinn har fyra välseparerade gångarter med bratakt och tempo. Han är mjuk och fin i munnen och lyhörd för hjälperna. Tölten har en klockren takt med bra flyt, likaså traven. Hans galopp har en riktig storhetskänsla. Gimsteinn är helt okomplicerad i all hantering. Lätt att sko, lasta etc. Står som ett ljus när man klipper honom. Inga problem att rida ut själv eller i grupp. En supergo häst som förtjänar ett bra hem.

Gimsteinn är en häst för dig som vill ha antingen en fin tävlingshäst att utvecklas med eller en lyxig ridhäst. Säljes på grund av tidsbrist." Så står det om honom i annonsen :)

Jag har även fått se 2 filmer på honom, en från när han bedömdes 2009. Tyvärr slog han då upp i galopp i traven, vilket kanske ledde till att poängen för rideg. inte blev högre. Man han såg annars fruktansvärt flott ut.

Andra filmen var från när han startade i A-klass V1 för första gången. Då fattade han tyvärr först fel galopp, men fick trots det ändå jättefina poäng runt 5.3-5.6. (Bästa han har fått i V1 tror jag jag läste någonstans var 5,67.)
Och han hade en riktigt flott ökad tölt.

Han verkar iallafall hur fin som helst och det ska bli riktigt spännande att få provrida honom! Mycket av det jag söker verkar han ha! Bl.a att han är mjuk i munnen, lyhörd för hjälperna, okomplicerad i hanteringen, lätt för alla gångarter. Sen så vill jag ju helst ha en fyrgångare och helst en valack, och det är han ju också ;) Sen står det ju att han är en häst man kan utvecklas med och det är ju framförallt det jag söker. För det är ju meningen att jag ska uppnå de målen som specialidrotten kräver och efter lusse så tänker jag gå vidare till islandshästutbildningen på strömsholm :)

Men vi får se hur det går, ser iallafall verkligen framemot måndagen!



3 kommentarer:

  1. Han är såååååå himmmmla snygg! :D

    SvaraRadera
  2. Det kommer å gå jätte bra! :)
    Hoppas att du blir nöjd då :D
    Lycka till! <3 !!!!

    SvaraRadera
  3. Tack båda två !! :)
    Han är en riktig läckerbit :)
    Ni får hålla tummarna för mig, filmar sen när jag är där :)

    SvaraRadera